Om Funktionsrättskonventionen

Förenta nationerna, FN, är en stor organisation och nästan alla världens länder är med i den organisationen. Länderna i FN kommer överens om regler som många av länderna vill följa. Reglerna kallas för konventioner. För några år sedan kom FN överens om hur länderna ska se till att människor med funktionsnedsättning behandlas lika bra som alla andra. Vi kallar de här reglerna för Funktionsrättskonventionen. Funktionsrättskonventionen säger att personer med funktionsnedsättning ska kunna bestämma och välja själva. Personer med funktionsnedsättningar ska kunna bo och leva i samhället på samma sätt som alla andra människor. De ska också kunna vara med när politiker bestämmer om regler och lagar som påverkar deras liv.

Vad är universell utformning?

Universell utformning är ett uttryck som används i Funktionsrättskonventionen. Universell utformning betyder att alla som gör nya saker ska se till att sakerna fungerar lika bra för alla människor. Då måste företag som gör nya saker först ta reda på varför saker är svåra att använda för olika människor.

Olika människor behöver testa!

Innan en ny sak är färdig behöver den testas av olika människor. Då kan de som gör saker bjuda in personer som är olika varandra och använder saker på olika sätt, exempelvis personer med olika typer av funktionedsättningar. Någon kan ha svårt att höra, någon annan har svårt att se. Men det kan också vara någon som har svårt att läsa text, har svaga muskler i händerna eller har svårt att röra sig. Om de personerna får vara med och testa saker innan de är klara kan företag och myndigheter bli bättre på att skapa saker som alla människor kan använda.

Burkar som är lätta att öppna

Ett exempel på universell utformning är burkar och förpackningar som är lätta att öppna. Glasburkar och matförpackningar brukar vara svåra att öppna. Personer som har reumatism eller som är svaga i händerna har särskilt svårt att öppna dem. Nu har föreningen Reumatikerförbundet hjälpt företag att göra nya glasburkar och förpackningar som är lättare att öppna. Lättöppnade förpackningar är bra eftersom de gör vardagen lättare för nästan alla människor.

Hela samhället

Universell utformning handlar om alla saker, platser och tjänster. Det handlar om att allt i samhället som människor kan använda ska fungera lika bra för alla människor. Om du har en funktionsnedsättning ska du få vara med i samhället på samma sätt som alla andra människor. Du ska kunna gå i en vanlig skola och i en vanlig skolklass. Du ska också kunna jobba på en vanlig arbetsplats eller bo i en vanlig bostad. Det ska också vara lätt för alla att använda datorer och mobiltelefoner. Eller att ansöka om pengar eller hjälp från kommuner och myndigheter.

Bygg bostäder där alla kan bo!

Vanliga hus och lägenheter måste kunna användas av alla människor. Då är det viktigt att alla som bygger hus bjuder in personer med funktionsnedsättning och andra användare så att de kan testa olika saker och säga hur de kan göras bättre. De kan testa om bostäderna kommer att kunna användas av alla genom att berätta vad som fungerar och vad som inte fungerar. Då vet de som bygger hur bostäderna ska byggas för att alla ska kunna bo i dem.

Bygg skolor för alla elever!

Det är viktigt att skolans byggnader, rum och korridorer men också skolgården kan användas av alla elever. Därför behöver de som bygger skolor tänka på vad olika elever behöver innan de börjar bygga. De som bygger skolorna behöver lyssna på elever som ibland tycker att det är svårt att gå i skolan. Om en elev använder rullstol, har svårt att höra eller se eller behöver mycket lugn och ro ska det inte vara något problem för eleven att gå i skolan. Om elever med funktionsnedsättning får vara med och berätta om vad de behöver när de går i skolan kan de som bygger skolan bli bättre på att förstå hur de ska göra för att så många elever som möjligt ska kunna gå i skolan. Alla elever ska få  lära sig saker på sitt sätt När lärare tänker på hur de ska undervisa kan de också använda universell utformning. I skolan kallas det för ”universell design för lärande”. Det brukar förkortas UDL. UDL betyder att lärare tänker på att alla elever är olika när de skapar sina lektioner. Eleverna ska få välja själva hur de vill jobba i skolan. Då kan eleverna välja ett sätt som fungerar bra för dem. Några elever behöver läsa böcker för att lära sig saker i skolan. Andra elever tycker att det är lättare att läsa texten på en dator. Men det finns också elever som behöver lyssna när någon läser eller titta på en video för att lära sig saker i skolan.

Alla ska kunna jobba!

Alla har rätt att kunna arbeta. Men idag är svårt för många personer med funktionsnedsättning att få ett arbete. Både när ekonomin är bra i Sverige och när den är dålig. Funktionsrätt Sverige och andra organisationer har skapat ett sätt att arbeta med universell utformning i arbetslivet. Sättet att arbeta kallas för UUA. Det betyder universell utformning av arbetsplatser. Alla arbetsplatser kan arbeta med UUA. Då ska arbetsplatserna se till att alla delar av arbetsplatsen fungerar bra för alla människor. När du söker arbete hos Arbetsförmedlingen eller hemifrån ska det vara lätt att förstå hur du ska göra för att söka ett jobb och vilka kunskaper du behöver ha för att du ska kunna få jobbet. Den som intervjuar dig får inte behandla dig annorlunda för att du har en funktionsnedsättning. Alla ska ha samma möjlighet att kunna få ett jobb. Det är också viktigt att hela byggnaden kan användas av alla människor. Det behöver finnas hiss i ett hus med flera våningar. Datorer och skrivbord och annat som används på jobbet ska fungera bra för alla. Men det ska också vara lika lätt för alla att vara med på möten och jobbresor eller på fikapauser och lunchraster.
Skip to content